مقایسه دانش دانشجویان آموزش‌دیده و کارکنان شیلات نسبت به قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی

نوع مقاله : مقاله کامل علمی - پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی/ دانشگاه گرگان

10.22069/japu.2023.21142.1755

چکیده

آگاهی از قوانین و مقررات مرتبط شغلی و بویژه قانون حفاظت و بهره‌برداری و منابع آبزی جمهوری اسلامی که مهم‌ترین قانون مرتبط با شیلات ایران است اهمیت بسزایی در پیشبرد و توسعه فعالیت‌های اقتصادی این زیربخش دارد. در تحقیق حاضر میزان دانش دانشجویان آموزش‌دیده بصورت نمونه نسبت به کارکنان اداره کل شیلات استان مازندران که در ارتباط مستقیم با اجرا و نظارت بر قانون و آیین‌نامه اجرایی حفاظت و بهره‌برداری منابع آبزی هستند از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفته است. تجزیه تحلیل آماری با استفاده از روش امتیازدهی و آزمون من‌ویتنی یو در سطح کلیات قانون و مفاد مرتبط با حوزه صیادی و آبزی‌پروری و مجموع آنها با 33 سئوال در بین دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد دو گروه در 45 درصد سوالات اختلاف معنی‌داری داشتند. از این میزان تنها در 5/12 درصد سئوالات برتری با کارکنان بود. اما دانشجویان به ترتیب در تمام موارد از جمله سئوالات کلیات، صیادی، آبزی‌پروری و مجموع آنها، 5/32، 1/13، 6/65 و 8/52 درصد بیشتر از کارکنان بدلیل آموزش آگاهی داشتند. از میان سئوالاتی که اختلاف معنی‌داری داشتند نیمی از سئوالات مربوط به کلیات و آبزی‌پروری و 4/38 درصد مربوط به صیادی بود. بنابراین اختلاف فاحش دانش و آگاهی در بین دو گروه منتخب نشاندهنده اثر و اهمیت آموزش و آن هم در مورد قوانین تخصصی به صاحبین مشاغل می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The comparison of knowledge of trained students to fisheries staff regarding law of protection and exploitation of the Fisheries Resources of Islamic Republic of Iran

نویسنده [English]

  • Afshin Adeli
Associated Professor /Gorgan University of Agricultural Sciences & Natural Resources
چکیده [English]

Awareness of job-related laws and regulations, especially the law on the protection and exploitation of the fisheries resources of the Islamic Republic of Iran, which is the most important law related to Iran's fisheries, is very important in developing the economic activities of this sub-sector. In the present research, the level of knowledge of the trained students as a sample against the employees of the General Department of Fisheries of Mazandaran province, who are directly related to the implementation and monitoring of the law and executive regulations for the protection and exploitation of aquatic resources, has been examined through a questionnaire. Statistical analysis was done using the scoring method and Mann-Whitney U test at the general level of the law and provisions related to fishing and aquaculture and their total was compared with 33 questions between the two groups. The results showed that the two groups had a significant difference at 45% of the questions, and out of this amount, only 12.5% of the questions were superior to the employees, but the students were respectively superior in all cases, including general questions, fishing, aquaculture and their total, 32.5, 13.1, 65.6 and 52.8 percent were more aware of employees due to training. Among the questions that had a significant difference, half of the questions were related to generalities and aquaculture and 38.4% were related to fishing. Therefore, the obvious difference in knowledge and awareness between the two selected groups is an indication of the effect and importance of training, regarding specialized laws to fisheries users.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge
  • Measuring Awareness
  • Fisheries
  • Law
  • Iran