TY - JOUR ID - 2987 TI - بررسی مصرف آبزیان و فرآورده‌های شیلاتی در شهر رشت و شناسایی عوامل موثر بر تقاضا JO - مجله بهره برداری و پرورش آبزیان JA - JAPU LA - fa SN - 2345-427X AU - علی نژاد, سهیل AU - یکتای گورابی, کبری AU - باهنر, علی رضا AU - امینی فرد, عاطفه AD - مدیر گروه شیلات و آبزیان موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی AD - دانش‌آموخته AD - استاد، اپیدمیولوژی، دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران AD - کارشناس ارشد Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 4 IS - 3 SP - 1 EP - 18 KW - ماهی KW - مصرف غذا KW - تقاضای فرآورده‌های شیلاتی KW - رشت DO - N2 - اچکیدهاصلاح و تغییر ساختار تغذیه‌ای یک جامعه نیازمند جمع‌ آوری اطلاعات مرتبط از آن است. از اینرو وضعیت مصرف آبزیان مردم شهر رشت با تکمیل 500 پرسشنامه بطور تصادفی طبقه‌ای در سال 1392 بررسی شد. حجم نمونه از آزمون کوکران محاسبه و اطلاعات جمع‌آوری شده به روش آمار توصیفی با نرم‌افزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مصرف محصولات شیلاتی به میزان یکبار در هفته از بیشترین فراوانی (75/32%) برخوردار بود و دفعات مصرف آبزیان با فاصله زمانی بیش از یک ماه کم‌ترین سهم را داشتند. از نظر فصل بیشترین میزان مصرف در فصل زمستان(48/46%) و کم‌ترین در فصل تابستان (07/13%) بود. الویت مصرف با فراوانی 25/92% مربوط به محصولات شیلاتی تازه بود. در بین ماهیان پرورشی الویت انتخاب به ترتیب شامل قزل‌آلای رنگین‌کمان، آمور، فیتوفاگ و کپور بود. در ماهیان دریایی نیز مصرف ماهیان دریایی شمال نسبت به ماهیان جنوب در الویت بودند. عمده مصرف آبزیان بصورت سرخ کرده(75/91%) بود. در 25/57% پاسخگویان، گران بودن محصولات شیلاتی را عامل اصلی عدم مصرف آبزیان ‌دانستند. 5/19% بوی بد و ظاهر نامناسب، 16%، نشناختن آبزیان به عنوان یک غذای مناسب و در 25/7% موارد آشنا نبودن مردم با روش‌های طبخ را از عوامل بازدارنده در مصرف محصولات شیلاتی معرفی کردند. 5/55% پاسخ دهندگان کاهش قیمت و 2/28% تبلیغات رسانه‌ای را موثرترین عامل برای افزایش مصرف اعلام نمودند که سهم تلویزیون از تبلیغات رسانه‌ای 87/77% بود. در نهایت 22% پاسخگویان علاقمندی خود به مصرف محصولات شیلاتی را خیلی زیاد، 5/49% زیاد، 24% کم و 5/4% در حد صفر بیان کردند. UR - https://japu.gau.ac.ir/article_2987.html L1 - https://japu.gau.ac.ir/article_2987_d2db0ff13bdcaefba07f1ac12802f042.pdf ER -